Snorklerier og et maveonde eller to….

2. – 4. Marts 2016

Peter vågnede med maveonde og drengene var trætte, så formiddagen blev primært brugt på værelset og efter frokost tog drengene og jeg er tur i poolen, mens den store og den lille tog en ekstra lur 🙂 – hyggeligt

Efter skift af Emils forbinding og lidt mavemedicin udskrevet til Peter satte vi kurs mod New Heaven Dive Center. De har et Havskildpadde program, hvor de opdrætter havskildpadder og sætter dem ud, når de er store nok til at kunne klare sig selv og så store at der ikke er så mange fjender, som vil spise dem. De fleste var allerede tilbage i havet, men de havde nogle tilbage, som havde lidt skavanker, som de plejede indtil de var stærke nok til at blive sat ud. Og når man nu ikke fik set en levende skildpadde i havet, så var det da ret sjovt at se de små søde havskildpadder blive fodret og plejet.

Billede 02-03-2016 16.37.16 Billede 02-03-2016 16.37.33

Så til trods for en ”skidt” start på dagen 😉 – fik drengene alligevel en god oplevelse.

Dagen efter var maven heldigvis i bedring hos manden, og da Emil havde snakket om at snorkle i Shark Bay (hvor man kan være heldig at se hajer, og som ligger tæt på vores hotel) lige siden vi kom, tog han og Peter af sted om formiddagen. Frederik og jeg hyggede ved poolen med UNO og badning, mens mindstemanden tog en lur på værelset det meste af tiden.

Billede 03-03-2016 12.36.44 Billede 03-03-2016 12.42.50

Det blev dog ikke til nogen hajer, og der var lidt for meget vind til god snorkling ved Shark Bay, så da Emil og Peter kom tilbage pakkede vi taskerne og vandrede mod Freedom Beach, som også ligger tæt på hotellet, var anbefalet af Louise og lå i læ for vinden – win win.

Fantastisk strand med træer tæt på vandet, hvilket gjorde det nemt med Magnus. Super snorkling til alle mand blev det også til. Der var rimelig god sigtbarhed, og vi fik alle set en masse fisk – fedt. Emil og Peter var så heldige at se en kæmpe Titan Trigger Fish (en stor rimelig aggressiv fisk, som man ikke lige ser hver dag – slet ikke med snorkel). Så Emil var i himlen og havde fået brug for alle sine seje fiske håndtegn (han er ret sej og de fleste tegn er vist gode nok – selvom “det ene fandt jeg altså bare på derude far”)  🙂

Billede 03-03-2016 15.52.33

Og så oprandt dagen, hvor Emil kunne få fjernet sine sting – stort for den store (lille) dreng, og det gjorde slet ikke ondt 😉

Fil 05-03-2016 23.31.23

Aftenen stod endnu en gang i Fireshowets tegn, så vi tog til Sairee beach og spiste og så firedancers. På vejen hjem gik vi forbi pandekage Alli ved 7-11 som ifølge Louise (vores Koh Tao fif pusher) er et legendarisk stop og drengene fik pandekager med Nutella – et mega hit og Alli er pænt sej til at lave pandekager skal vi lige hilse at sige 😉 – Men så var der heller ikke mere gas i ballonen og Frederik sad op og sov i pick-up trucken på vejen hjem, stadig med hænderne knuget om gelænderet – for man skal jo holde godt fast 😀

Billede 03-03-2016 22.19.07

Sidste dag på Koh Tao fik vi endelig vores sejltur. Vi havde lejet en longtail boat hele dagen og skulle først en tur til Mango Bay nord på øen og bagefter til Koh Nang Yuan – tre små øer lige ud for Koh Tao, som hænger sammen med strand og har super snorkling.

Super fedt at komme ud på vandet og øen er rigtig flot fra vandsiden, så det var fantastisk at se den flotte natur med de vilde klipper og forskellige resorts, som er bygget mere eller mindre ind i naturen.

Billede 04-03-2016 10.06.13

Første stop – Mango Bay – kan dog IKKE anbefales med baby. Det er en meget stenet strand, og der er også en del klipper og INGEN skygge. Der er dog et resort – hvor man for 50 baht  kunne sidde ved et bord, men ikke videre fedt med baby, som bare storsvedte og egentlig ikke gad sidde stille ved et bord. Restauranten lå helt oppe på toppen af resortet, hvilket betød en mindre klippebestigning (dog på trapper) med baby på armen, for at få en flaske vand og en iste. Vi havde desværre sagt ok til, at vores skipper kunne sejle videre og hente os igen små 2 timer senere, så vi måtte ligesom få tiden til at gå. Drengene fik snorklet, mens jeg forsøgte at underholde sur baby. Snorklingen var, ifølge drengene ok, men ikke så god som på Freedom Beach i går. Og jeg svedte tran med sur baby, som også valgte at lave lort lige inden båden kom…. Argh ikke den fedeste start på lækker snorkle eventyr i longtail boat….

Nå men ud i båden kom vi og fik skiftet lorteble mens vi tog mod Koh Nang Yuan.

MEGET bedre oplevelse vi fik der. Super flotte øer og fin strand med liggestole og parasoller, så vi kunne få lidt skygge til Magnus og klapvognen. Efter en forholdsvis hurtig frokost smuttede vi ned til stranden og hoppede alle i vandet for at blive kølet af – skønt også for Magnus som har arvet varmen fra svedefaren 😉

Billede 04-03-2016 15.45.10Billede 04-03-2016 15.44.51

Magnus faldt i søvn efter en amning, og vi fik derfor alle sammen snorklet, og det var super fedt. God sigtbarhed og masser af fisk selvom der er fyldt med turister. Det er altså virkelig sjovt når fiskene svømmer bare 10 cm. fra en.

Billede 04-03-2016 15.02.34Billede 04-03-2016 15.45.37

Da vi skulle hjem igen måtte vi fra broen ned af 3m. stejl stige og over 3-4 longtails, for at komme ud i vores båd…. Var rimelig glade for de hjemmebragte redningsveste endnu en gang, når thai mand bærer af sted med ens børn fra den ene båd til den anden. Men de er jo pænt seje til at hoppe rundt på de både, så det er sikkert sikrere end hvis vi selv gjorde det. Puha man får sgu prøvet lidt af hvert og af sted kom vi da 🙂

Om aftenen var det min tur til et kortvarigt maveonde – og jeg siger det bare: Det kan godt være at de kalder mig COLA-moren, men nu er jeg jo altså den ENESTE på denne ferie som IKKE har været syg og så LIGE i dag måtte jeg nøjes med en Pepsi, da der ikke var flere kolde Coca-Cola på Koh Nang Yuan…. Jeg blamer SÅ meget Pepsi for mit maveonde ;D

Vi spiste aftensmad på hotellet, da vores taxi henter os kl. 5.15 i morgen så vi kan komme med færgen mod fastlandet kl. 6.00…. (og efter RIGTIG cola til Cola-moren har maven det heldigvis bedre…)